Natuurlijke en minerale verf (2016-09-22) bij RIGO Verffabriek


Samenvatting:
De beleving van natuurlijke en minerale verf (2016-09-22) bij Rigo Verffabriek in IJmuiden, een (natuur)vriendelijke verffabriek 
Thema: natuurvriendelijke en duurzame verf en het vermijden van fossiele grondstoffen.
Sprekers en presentaties: Henriette van Westerhoven en Machiel van Westerhoven (RIGO), Frank Ankum (KEIM), Erik Amesz (APP),  André Gouw (beeldend kunstenaar, olieverf in de schilderkunst)

Op 22 september 2016 vond “de beleving van natuurlijke en minerale verf” plaats bij Rigo Verffabriek , Kaplanstraat 9, 1976 CA IJmuiden in een (natuur)vriendelijke verffabriek.
Het thema was natuurvriendelijke en duurzame verf en het vermijden van fossiele grondstoffen.
Bovendien bleek dat RIGO Verffabriek maatschappelijk verantwoord onderneemt.
De bijeenkomst werd samen met KIVI en het vaktijdschrift Innovatieve Materialen georganiseerd.
Dit kwam in de voordrachten goed naar voren. Ze sloten goed op elkaar aan en mede daardoor was het een boeiende bijeenkomst.

2016-09-22-beleving-van-natuurlijke-en-minerale-verf-016

Henriette van Westerhoven

Henriette van Westerhoven en Machiel van Westerhoven van RIGO Verffabriek gaven een rondleiding en een inleiding over natuurlijke verf.
Tijdens en na de rondleiding gaf Henriette van Westerhoven een interessante minicursus over de grondstoffen in de verf van RIGO, die ze ter plekke demonstreerde.
RIGO maakt verf uit de levende natuur, Aquamaryn, een natuurverf zonder fossiele en vervuilende grondstoffen. RIGO heeft duurzame watergedragen lakken ontwikkeld op basis van een lijnolie-wateremulsie. Dit is een gepatenteerde techniek, de Aqualin techniek. In tegenstelling tot andere watergedragen verven zijn geen weekmakers nodig.
Ook hoorden we een mooi verhaal over vlas, de grondstof voor de olie in de verf van RIGO. Het begon toevallig via een contact met een boer in Friesland, die wel vlas wilde verbouwen. Dat bleek echter niet voldoende en toen bleek dat bij Schiphol braakliggende terreinen waren die niet geschikt waren voor landbouwconsumptie maar wel voor vlasbouw en nadat ook een Zaanse molen het lijnzaad kon malen, was de cirkel rond en kon RIGO met recht zeggen: “hier groeit Hollandse verf”
Toonaangevende producten van RIGO zijn:
– Aquamaryn Toplin verfsystemen
– Evert Koning Verf, EVA hergebruikte muurverf, bestaande uit 97-99% hergebruikt
– RigoStep Parketlak
– RigoWandstyling
zie ook: www.rigoverffabriek.nl

2016-09-22-beleving-van-natuurlijke-en-minerale-verf-024_crop

Frank Ankum

Vervolgens gaf Frank Ankum van Keim (internationale verkoop) een presentatie over mineraalverf
Hij noemde een aantal  bijzondere eigenschappen van minerale verf: ongeëvenaarde levensduur,  dampdoorlatend met een ideale vochthuishouding,  het is kleurconstant, blijft langer schoon en is gemakkelijk te renoveren.
De mineraalverf is oplosmiddelvrij en het laat bijvoorbeeld beton er als beton uitzien. Het is ook geschikt als houtafwerking en geschikt voor natuursteen reparatie.
Het is ecologisch en economisch.
Frank Ankum schetste vervolgens een stukje geschiedenis van KEIM, dat begint in 1878 met de onderzoeker A.W. Keim. Dit interessante verhaal, waar ook Goethe en koning Leopold als beschermheer, een rol in spelen is te vinden op de Keim website: geschiedenis van Keim.
Er was al veel eerder met vloeibaar kalisilicaat (waterglas) geëxperimenteerd. Keim ontdekte hoe waterglas werkte en hoe het geproduceerd kon worden. Dat leidde tot het principe van silicaat verf. Het maakt gebruik van een onuitputtelijke bron van minerale grondstoffen, bindmiddelen en pigmenten. Er worden geen weekmakers gebruikt.
De minerale verf is  sindsdien verder ontwikkeld en heeft geresulteerd in duurzame verf zonder fossiele grondstoffen  met een zeer goed kleurbehoud van meer dan 20 jaar.
Ze passen in een circulaire economie! (noot van de auteur) Een aantal aansprekende projecten werden getoond, o.a.: het Witte Huis, het Kremlin en het Concertgebouw.
Zie ook de website www.keim.nl
KEIM is marktleider voor  minerale verf op minerale ondergronden

2016-09-22-beleving-van-natuurlijke-en-minerale-verf-032_crop

Erik Amesz

Erik Amesz van APP-Protect presenteerde “afwasbare verf”
Deze verf is gebaseerd op polysachariden (zetmeel). Dit zit overal in de natuur, zoals in planten zaden, schimmels en algen. De truc van deze verven is om het niet met koud water uit elkaar te laten vallen, maar met heet water. Zo kun je de verf eraf spoelen. Er zijn weinig grondstoffen nodig voor een groot effect.
APP-Protect heeft een aantal functionele coatings ontwikkeld en in ontwikkeling, zoals:
– anti graffiti
– carrier coatings voor gewasbescherming
deze is toegepast in Zweden voor de bestrijding van de snuitkever op sparren
– anti-fouling coating voor boten.
Deze veelbelovende coating is nog volop in ontwikkeling. Deze coating op de romp van het schip moet een jaar bescherming bieden tegen aangroei en wanneer de boot voor zijn jaarlijkse onderhoud op de kant ligt kan de aangroei met heet water makkelijk verwijderd worden. Gat in de markt!


App all protect presentatie 2016 from Material Design

andre_crop2

Andre Gouw

Tot slot gaf  Andre Gouw een presentatie over olieverf in de schilderkunst.
Andre gaf een bijzondere uitleg over de olieverftechnieken in de schilderkunst, waarbij verschillende lagen over elkaar heen gezet worden. Hij toonde schilderijen van o.a. Vermeer en van Gogh, maar toonde ook zijn eigen werk in de verschillende stadia van laagopbouw. Hij verzuchtte: hadden ze in de tijd van Vermeer maar de beschikking gehad over digitale camera’s, dan had dat een schat van informatie opgeleverd. Zijn schilderijen gaven een beeld van persoonlijke situaties met soms een surrealistische connotatie. Veel van zijn schilderijen zijn gemaakt op het Hoogovens terrein ook met een surrealistische en impressionistische achtergrond. Hij heeft een voorkeur voor rails, die op het fabrieksterrein overvloedig aanwezig zijn en die ”ergens” heengaan.
Zijn presentatie is bijgevoegd met tevens een filmimpressie van zijn presentatie.

Olieverf in de schilderkunst
from Material Design

You tube filmpje van de voordracht:

 

 

Verf

cultuur-grottekening-Lascaux

grottekening Lascaux

De evolutie heeft gezorgd voor een veelkleurige natuur.
Dieren en planten zijn daar een toonbeeld van.
Om zich te tonen naar het andere geslacht, een andere soort of zich juist te verbergen.
De mens heeft ook de buitenwereld gekleurd en heeft “verf” uitgevonden. Dit vond al millennia geleden plaats.
Schilderingen, aangebracht op rotswanden en in grotten, zijn de eerste vorm van schilderkunst. Sommige schilderingen zijn meer dan 35.000 jaar oud. De schilders brachten verf aan met hun handen of door middel van spugen. De verf bestond uit een mengsel van speeksel en mineralen zoals rode of gele oker en koolstof (zwart).
De grotschilderingen van Lascaux zijn tussen de 15.000 en 10.000 jaar geleden gemaakt.

Sinds de Romeinse tijd werd tempera (van het Latijnse woord temperare, mengen) veel toegepast voor schilderingen. Tempera wordt gemaakt door met de hand of met een stamper in een vijzel samenwrijven van droge, poedervormige pigmenten, vermengd met eidooier en water. Iconen worden traditiegetrouw nog steeds met tempera geschilderd.

meisje met de parel

meisje met de parel

In de tijd van Vermeer was er nog geen kant-en-klare verf te koop. Verf werd in het atelier in kleine hoeveelheden gemaakt.
Het pigment werd gemengd met lijnolie en het mengsel werd uitgewreven op een steen, om het de juiste dikte te geven. Dan pas was de verf klaar om te gebruiken.
Vermeer kon zijn pigmenten bij de apotheker of drogist om de hoek halen, bij wijze van spreken. De pigmenten werden uit allerlei grondstoffen gewonnen: lood, urine, zeldzame mineralen, Lapis Lazuli uit Afghanistan, glas, planten, hout etc.
Vermeer koos vaak voor de duurdere en betere kwaliteit pigmenten. Daardoor zijn bijvoorbeeld de kleuren van ‘Het meisje met de parel’ nog steeds zo mooi.
Vermeer was heel slim en gebruikte veel manieren om zijn verf aan te passen voor zijn schilderijen. De ene keer bracht hij slechts een dunne laag gekleurd vernis aan, om diepte aan te brengen, bijvoorbeeld in stoffen of glas. De andere keer mengde hij juist zand door dikke verf om zo een baksteen na te maken, zoals in ‘Gezicht op Delft’. Hoe men in die tijd verf maakte en hoe Vermeer en Rembrandt tot hun speciale effecten kwamen wordt uitgebreid uitgelegd in het Vermeer Centrum Delft. Hiervoor is zelfs een speciale afdeling ingericht.

Pas later kwam verf in tubes en potten beschikbaar. Dat zorgde voor een grote verandering in de schilderkunst: het buiten schilderen, het impressionisme ontstond.

De laatste jaren heeft zich in de verftechnologie een ontwikkeling doorgemaakt naar duurzaam en milieuvriendelijk.
Maar men zou eerder kunnen zeggen dat verf in de afgelopen 100 jaar een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt, van natuur product tot synthetisch product. Echter, slechts enkele verfproducenten leggen zich toe op de verftechnische innovaties gebaseerd op natuurlijke grondstoffen.
RIGO Verffabriek is een van de weinige fabrikanten die zichzelf echt ten doel hebben gesteld innovatieve natuurverf te maken.
Deze aspecten zullen in de presentaties “de beleving van verf” aan de orde komen.

RIGO Verffabriek

RIGO Verffabriek te IJmuiden is begonnen in 1938 als Verf Manufactorij RiGo. Het is een familiebedrijf. Met de filosofie van het familiebedrijf in de genen is nu ook de derde generatie altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden. RIGO Verffabriek loopt al drie generatie lang voorop. Het heeft zijn wortels in IJmuiden, een havenstad met strand en schepen, duinen en industrie.
RIGO is meer dan alleen een verffabriek. Het is ook een technisch laboratorium en een creatief atelier.
Architecten, ontwerpers en stylisten kunnen er experimenteren met nieuwe kleuren, technieken en producten.
RIGO heeft zich al sinds de jaren ’80 gespecialiseerd in het ontwikkelen van verf op basis van minerale en plantaardige, dus natuurlijke grondstoffen. Dit heeft geresulteerd in een volledig assortiment natuurverf onder de naam Aquamaryn: gemodificeerde lijnolieverven. verf op basis van lijnolie. Vlas voor de lijnolie wordt verbouwd op braakliggende terreinen rondom Schiphol. Dit resulteert in een mooie duurzame en natuurlijke cyclus die ambachtelijke verf voor de vakman oplevert.
http://www.rigoverffabriek.nl/

Rigo

RIGO

Aquamaryn_crop

Aquamaryn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KEIM

Reeds in de middeleeuwen was het bindmiddel van de KEIM mineraalverven, het vloeibare kalisilikaat, als Liquor Silicium bekend. Er ontbraken echter productie- en toepassings-mogelijkheden.
De ambachtsman en onderzoeker A.W.Keim, is de uitvinder van de Keim mineraal verf. De basis van zijn in 1878 gepatenteerde silikaatverven wordt gevormd door het in de juiste verhouding mengen van vloeibaar kalisilikaat (waterglas) en anorganische kleurpigmenten.
In de huidige tijd, met steeds dringender milieuproblemen wordt de eis voor milieuvriendelijke, duurzame en kwalitatief superieure verven steeds sterker.
De KEIM mineraalverven voldoen reeds sedert 1878 aan deze eisen. Mede door het sterk uitgebreide productenpalet kan KEIM mineraalverf met recht een moderne verf genoemd worden met innovaties gedurende 140 jaar!
Meer over de boeiende geschiedenis van de KEIM mineraal verf, waarin naast KEIM ook Goethe en koning Ludwig I. van Bayern een rol spelen, vindt u op de website van KEIM:
http://www.keim.nl/nl/over_keim/geschiedenis/
www.keim.nl

APP-Protect

APP-Protect maakt semipermanente (afwasbare) en permanente anti graffiti coatings voor verticale poreuze oppervlakken. Daarnaast ook hydrofobe impregnering voor minerale poreuze horizontale oppervlakken.
Er worden innovatieve producten ontwikkeld die de steeds vernieuwende bouwmaterialen kunnen beschermen tegen omgevingsvervuiling, roet en graffiti.
De afdeling Research & Development doet in het eigen laboratorium in Beers onderzoek, product- en procesontwikkeling en biedt technische ondersteuning aan onze klanten.APP-Protect wordt hierin aangevuld door teams van wetenschappers en ingenieurs van verschillende nationale en internationale Universiteiten en Kennisinstellingen op het specifieke gebied van de oppervlakte bescherming.
Zo wordt een oplossing geboden voor het reinigen en schoon houden van diverse architectonische oppervlakken. De beschermende systemen zijn geschikt voor de vele verschillende materialen die gebruikt worden in de bouw, productie faciliteiten, architectonische bouwwerken, voedsel industrie, retail en in de automobiel productie en communicatie industrie.
http://www.app-protect.com/nl/

 

SPREKERS

RIGO Verffabriek

Machiel van Westerhoven, directeur RIGO Verffabriek

Machiel van Westerhoven

Machiel van Westerhoven

Foto genomen in het eigen vlasveld van RIGO, bij Schiphol

 

KEIM

Frank Ankum, Technical Product Manager KEIM

Frank Ankum

Frank Ankum

 

 APP-Protect

Erik Amesz

Erik Amesz

Erik Amesz is Productie- en R&D Engineer Biopolymer Coatings en adviseur beschermende coatingsystemen voor vloeren en gevels.

Andre Gouw, beeldend kunstenaar

zelfportret Andre Gouw

zelfportret Andre Gouw

le dejeuner sur l'herbe d'Hoogovens

le dejeuner sur l’herbe d’Hoogovens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

André Gouw geboren te Haarlem in 1947. Hij woont en werkt in zijn geboorteplaats. Hij exposeert sinds 1968 regelmatig in ondermeer Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Leiden, Zaandam en Haarlem.
Andre is docent Kunstacademie Haarlem Leiden (KHL) sinds 2000, waar hij les geeft in klassiek schilderen
Hij is oud-voorzitter van het Haarlems Kunstenaars Overleg.
Andre wordt geïnspireerd door Industriële installaties en heeft veel terreinstudies gemaakt op het Hoogovens terrein. Rails en rollend materieel vormen het voornaamste thema. Veel tekeningen en aquarellen ontstonden in de periode 1988-1995 op het toenmalig Hoogovensterrein.
Hij kijkt met een persoonlijke blik en een aantal van zijn schilderijen hebben een surrealistische vormgeving, zoals het schilderij “le dejeuner sur l’herbe d’Hoogovens” gemaakt op het Hoogovensterrein.
www.andregouw.nl

 

Discussie o.l.v. Wim Poelman,

voorzitter MaterialDesign en visiting professor TU Delft IO.

 

Wim Poelman op de beleving van leer bij Rompa Leder

Wim Poelman op de beleving van leer bij Rompa Leder

 

Wim Poelman op “de beleving van leer”

 

PROGRAMMA

Programma “De beleving van natuurlijke en minerale verf”:

17.30 ontvangst en koffie en een broodje
18.00 rondleiding RIGO Verffabriek, Henriette van Westerhoven
18.30 Inleiding RIGO Verffabriek, hier groeit Hollandse verf, Machiel van Westerhoven
19.00 KEIM, minerale verven, ?
19.30- 20.00 Pauze
20.00 Afwasbare coatings, APP-Protect, Erik Amesz
20.20 Verftechnieken in de schilderkunst, Andre Gouw kunstschilder in Haarlem
20.40 Discussie o.l.v. Wim Poelman
21.00 sluiting

Phone: 0255 54 84 48
Email: info@rigoverffabriek.nl
Web: www.rigoverffabriek.nl

 

Ook leuk:

Comments are closed here.

Over Material design

Verbindt materiaal, ontwerp en kunst

MaterialDesign wil een platform zijn voor een ieder die betrokken is of zich voelt in de wereld van materialen, ontwerp en kunst met een achtergrond van materialen en ontwerp. Deze werelden staan vaak ver van elkaar. MaterialDesign vervult hierin een brugfunctie door het organiseren van bijeenkomsten, symposia en door kennisoverdracht en kennisuitwisseling.

Archief

Inschrijven nieuwsbrief

steun MaterialDesign

MaterialDesign steunt geheel op vrijwilligers.
Om kostendekkend te zijn stellen we een donatie of sponsoring zeer op prijs.

rek. nr. NL78RABO 0135 0434 09
t.n.v. Stichting MaterialDesign te Zeist

Ook hosting van een bijeenkomst door uw instelling of bedrijf is zeer welkom

Nieuwsbrieven