Beleving van kleur (13-11-2013) AkzoNobel


Wim Poelman, Jacqueline Revet

Op de avond van 13 november vond bij AkzoNobel in Sassenheim een bijeenkomst plaats met als thema de Beleving van kleur. De bijeenkomst werd georganiseerd door de Stichting MaterialDesign en de afdeling Industrieel Ontwerpen van KIVI NIRIA.

Inleiding:
Kleur vormt een wezenlijk onderdeel van het beeld van het product en er wordt vaak op kleur gekozen. Een auto bijvoorbeeld wordt vaak op kleur gekozen Dit geldt voor mannen, maar nog meer voor vrouwen. Vaak kiest een man het model uit en een vrouw de kleur.

Kleur speelt dus een belangrijke rol, maar ook “kleureffecten” doen dat.
Ook kijken we vaak naar “digitale” kleur.

Tijdens de bijeenkomst zullen de ontwikkelingen in kleur uitgebreid aan de orde komen, naast het onderwerp trends. Voor AkzoNobel is het nodig vooruit te blikken. Hoe dit gebeurt binnen AkzoNobel komt uitgebreid aan de orde, maar er wordt ook in bredere kring uitgebreid over trendonderzoek gediscussieerd, op basis van een inleiding van trendonderzoekster Milou Ket.

Ontwikkelingen in kleur:
Opvattingen over kleur ontwikkelen zich voortdurend. Werkten we vroeger met een schets en de Caran d’Ache krijtjes voor een productpresentatie, dan werken we tegenwoordig veel meer met 3D animaties. Met de digitale visualisatie kan je product op een heldere en overtuigende manier realistisch weer worden gegeven.
Maar hoe ver zijn we nu daadwerkelijk? Is de kleur van het product op het scherm daadwerkelijk de kleur die je op fysieke product krijgt?
In deze bijeenkomst nemen we je mee in de wereld van kleur, van de trends tot de digitale visualisatie.

 

Boats on the ganges of Varanasi

Inzicht in kleur:
Aan de hand van een vijftal lezingen geven we inzicht in kleur.
Ben Zweers (Director Color Marketing AkzoNobel) zal u warm welkom heten op de locatie van AkzoNobel.
Tijdens deze bijeenkomst zullen we beginnen met een opfriscursus kleurtheorie gegeven door Stephanie Kraneveld (Global Colour Knowledge Manager AkzoNobel); het effect van kleur op een ruimte.
Vervolgens zullen we ingaan op de intuïtieve omgang met kleur door trendonderzoekster Milou Ket (Milou Ket styling & design).
Kleur in de auto-industrie luistert zeer nauw, de nauwkeurigheid kan ook steeds beter bereikt worden door digitale kleur metingen.
Eric Kirchner (Scientist, Research AkzoNobel) zal vervolgens uitleggen hoe het digitaal weergeven van kleur werkt en hoe ver we hiermee zijn binnen AkzoNobel AA&C.
We eindigen met een afsluiting van Frans van Noort (Creative Director and owner Beeldenfabriek) al jaren gespecialiseerd in heldere en aansprekende digitale visualisaties. Hierin wordt hun uitgebreide ervaring gedeeld over kleurvisualisaties.
Kortom het wordt weer een boeiende avond.

Programma 13 november 2013:

16.45 – 17.00  Inloop
17.00 – 17.10  Introductie AkzoNobel, Ben Zweers
17.10 – 17.15  Introductie Wim Poelman, vz MaterialDesign
17.15 – 17.45  Kleurtheorie, Stephanie Kraneveld
17.45 – 18.15  Intuïtieve omgang met kleur,  Milou Ket
18.15 – 18.45  Pauze: broodjes & een verfrissing
18.45 – 19.15  Digitaal weergeven van kleur, Eric Kirchner
19.15 – 19.45  Beeldenfabriek, Frans van Noort
19.45 – 20.30  Verfrissing

Plaats:

AkzoNobel
Rijksstraatweg 31, 2171 AJ Sassenheim

Inschrijven:

Het aantal deelnemers is beperkt tot 50.
U wordt vriendelijk verzocht van tevoren in te schrijven via  de website van KIVI-NIRIA
De toegang is vrij, maar een vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld.
U kunt dat doen op de bijeenkomst. U krijgt dan ook een factuur.

NB: om het terrein van AkzoNobel te mogen betreden is een identificatiebewijs verplicht!

Ook leuk:

Comments are closed here.

Over Material design

Verbindt materiaal, ontwerp en kunst

MaterialDesign wil een platform zijn voor een ieder die betrokken is of zich voelt in de wereld van materialen, ontwerp en kunst met een achtergrond van materialen en ontwerp. Deze werelden staan vaak ver van elkaar. MaterialDesign vervult hierin een brugfunctie door het organiseren van bijeenkomsten, symposia en door kennisoverdracht en kennisuitwisseling.

Archief

Inschrijven nieuwsbrief

steun MaterialDesign

MaterialDesign steunt geheel op vrijwilligers.
Om kostendekkend te zijn stellen we een donatie of sponsoring zeer op prijs.

rek. nr. NL78RABO 0135 0434 09
t.n.v. Stichting MaterialDesign te Zeist

Ook hosting van een bijeenkomst door uw instelling of bedrijf is zeer welkom

Nieuwsbrieven