Beleving van virtuele materialen (12-03-2015) TU-Delft
Deze bijeenkomst vond plaats op 12 maart 2015 in de TU-Delft van de faculteit IO
De titel “Beleving van virtuele materialen” lijkt een contradictio in terminis.
Virtuele materialen bestaan niet echt. Ze zijn niet materieel, dus je kunt ze niet voelen en ruiken. Maar je kunt ze wél zien. En omdat we steeds meer leven in virtuele omgevingen, waaronder games, worden we steeds meer met virtuele materialen geconfronteerd.
Ten opzichte van ‘echte’ materialen hebben virtuele materialen nogal wat voordelen. Ze zijn niet milieubelastend en ze kosten niets. Bovendien kun je onbeperkt nieuwe materialen verzinnen die dingen doen die in de echte wereld onmogelijk zijn.
Maar, zoals gezegd, virtuele materialen kun je niet voelen, en dus kun je ze niet manipuleren. Er is veel onderzoek gewijd aan het oplossen van dit probleem. Veel ervan is direct gewijd aan het nabootsen van tactiele ervaring. Een voorbeeld is de afgebeelde handschoen van het Nederlandse bedrijf Manus Machinae.
Er zijn echter meerdere mogelijkheden. Zo onderzoekt promovenda Hanna Schraffenberger in Leiden de mogelijkheden om tactiele ervaringen te creëren door geluid. Met driedimensionaal geluid schept ze virtuele objecten die je kunt waarnemen zonder ze te zien. Door het aanraken van zo’n virtueel object is het mogelijk zijn aanwezigheid te ‘voelen’ en de aard van zijn materiaal te ervaren.
De enige tijd geleden gepromoveerde Jouke Verlinden is op geheel andere wijze bezig met virtuele object informatie. Hij onderzocht de mogelijkheden van augmented reality in het design proces. Wat hij, onder andere, deed was het projecteren van ‘materiaal’ op witte objecten die uit de 3D printer komen. De vorm is echt, maar het materiaal is virtueel. De apparatuur die hij voor ontwikkelde is gepatenteerd en wordt verder ontwikkeld door een start-up bedrijf.
Programma
Het eerste deel van het programma bestond uit twee lezingen, door respectievelijk Hanna Schraffenberg en Jouke Verlinden. Na een pauze zal werd een derde lezing verzorgd door Marco Christis van Blixem Media, een bedrijf dat zich richt op ontwerpen van virtuele ‘werelden’. Hij lichtte toe hoe hij in zijn werk omgaat met het ontwerpen en toepassen van virtuele materialen.
Dit was zijn presentatie: Come dance with me, Face your world, Virtueel Koningshuis
De bijeenkomst werd afgesloten met een discussie o.l.v. Wim Poelman
Hanna Schraffenberger
Hanna noemt zichzelf creatief onderzoeker en is geïnteresseerd in alle takken van wetenschap, kunst en technologie. Maar vooral is ze geïnteresseerd in nieuwe vormen van mens-machine interactie en in het samengaan van het fysieke en het virtuele.
Haar onderzoek aan de Universiteit van Leiden heeft betrekking op de fundamentele karakteristieken en de potentiële toepassingen van augmented reality.
Hanna is met name geïnteresseerd in nieuwe vormen van interactie tussen het fysieke en het virtuele, maar ook in de ontwikkeling van nieuwe virtuele inhoud, ontstaan uit de fantasie an ontwerpers en kunstenaars.
Haar PhD onderzoek is niet et enige dat haar aandacht heeft. Zij is ook actief op het gebied van festivals, conferenties, concerten en tentoonstellingen.
Jouke Verlinden
Jouke Verlinden heeft een achtergrond in interactive computer graphics en virtual reality. Hij werkte zeven jaar in het bedrijfsleven als interaction designer en projectmanager voordat hij terugkeerde naar de universiteit als assistant professor.
Samen met afstudeerders en collega onderzoekers werkt hij aan projecten onder de noemer ”Augmented matter in Context”. Doel is om de dialoog te faciliteren door het overbruggen van de kloof tussen fysieke en digitale beperkingen. Jouke is editor van het “AR[t} journal” en het” international journal on interactive design, engineering and manufacturing”.
Om een beeld te geven van zijn werk is hieronder een abstract van zijn thesis opgenomen.
Abstract
Developing an Interactive Augmented Prototyping Methodology to Support Design Reviews
Physical prototypes and scale models play an important role in engineering design processes, especially in the field of industrial design. Such models are typically used to explore and discuss design concepts in various stages, from initial idea generation to manufacturing.
Over the last decade, augmented reality technologies have been developed to assist prototyping in design. We can employ head mounted displays, projectors, or handheld video-mixing solutions, as well as 3D printing to “enrich” physical models with features, materials, and behavior.
The outcome of this project is a design support methodology, entitled interactive augmented prototyping methodology (IAP-M), which utilizes augmented reality as an instrument to support design reviews. The instrument, a projection and recording unit, was patented and licensed to a techno starter for further valorisation. Although the instrumentation is central in this study, it requires procedures and methods to be applied in design processes.
The insights that lead to IAP-M originated from empirical studies and design inclusive research, and were implemented in a collection of demonstrators.
Marco Christis
Marco Christis (Blixem Media, www.blixem.com) is een Freelance Interaction Designer / Creative Programmer.
Blixem Media is een een-mans bedrijf (sinds 1998) dat gespecialiseerd is in “Concept, Ontwerp en Ontwikkeling van Nieuwe Media”
Marco Christis heeft een achtergrond in Computer Science (University Eindhoven), Interaction Design (School of Arts Utrecht ) en Interactive MultiMedia, (European Media Master of Arts, University of Portsmouth, U.K.).
Hij zal een paar voorbeelden laten zien van projecten uit zijn uitgebreide portfolio, waaronder de Dance Machine, een visuele body/danspartner die reageert op je bewegingen op de dansvloer.
Programma:
18.30 uur Ontvangst
19.00 uur Opening
19.10 uur Synergie tussen de virtuele en de fysieke wereld,Jouke Verlinden
19.40 uur Geluid als feed-back in een virtuele omgeving
Hanna Schraffenberger
20.10 uur Pauze
20.30 uur Interactieve, virtuele omgevingen
Marco Christis
21.00 uur Inleiding discussie
Wim Poelman
21.10 uur Discussie
21.30 uur Sluiting
Comments are closed here.