de beleving van beweging (2016-12-16)
Verslag van de beleving van beweging op 16 december 2016
De beleving van beweging vond plaats op 16 december 2016 in het Stedelijk Museum in Amsterdam, waar de tentoonstelling met bewegende objecten van Tinguely gehouden werd. Het was een optimale context voor de 3 presentaties “de beleving van beweging”
De 3 sprekers vulden ieder op eigen wijze beleving van beweging in, met een blik op de toekomst: een sociaal rugzakje, bewegende gebouwen en constructies, bionische projecten (youtube filmpjes, bionische mieren, smart birds)
We werden ontvangen met heerlijke broodjes in een intiem zaaltje in het museum en ook de rondleiding op de tentoonstelling van Tinguely die we na de presentaties kregen was voortreffelijk.
Sprekers en presentaties: Marco Rozendaal (het sociale rugzakje), Kas Oosterhuis (Dynamische gebouwen), Jan Koudijzer (bionische projecten)
De eerste spreker was Marco Rozendaal, Universitair docent Industrieel Ontwerpen en onderzoeker op het snijvlak tussen Industrieel ontwerpen, Robotica en de Gedragswetenschappen. Hier onderzoekt hij nieuwe vormen van mens-product interactie, die worden mogelijk gemaakt door nieuwe technologieën. In dit kader presenteerde hij zijn onderzoek over ‘Objecten met Intenties’, en illustreerde dit door middel van het bijzonder filmpje van “Pat, het sociale rugzakje”, waarin je kon zien hoe een verlegen jongen, met behulp van zijn slimme rugzakje het contact met anderen durfde aan te gaan. In Marco’s presentatie, focuste hij op de rol van ‘beweging’ in het ontwerpen van het expressieve gedrag van het rugzakje en hoe dit tot samenwerking leidt. Hierna ontstond er discussie over hoe kunstmatige intelligentie emotioneel ervaren kan worden en invloed kan uitoefenen. Marco noemde het van belang dat Objecten met Intenties om op verschillende manieren invloed kunnen uitoefenen om tot gedragsverandering te komen: van suggestief en aanwijzend, tot actief ingrijpend. Vervolgens noemde hij nog een aantal ontwerpen waarin objecten met intenties belangrijke hulpmiddelen kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld, het ontwerp van een interactief robotballetje dat kinderen in kinderziekenhuizen stimuleert om te bewegen, of het ontwerp van een slim kledingstuk dat blinden en slechtzienden helpt deel te nemen in de publieke ruimte, zoals blindengeleidehonden dat zouden kunnen doen.
Kas Oosterhuis, is een Nederlandse architect, hoogleraar TU Delft digitale ontwerp methodes en tevens oprichter van bureau ONL. Zijn gebouwen worden vergeleken met levende lichamen, Oosterhuis maakt gebouwen die ‘lijken op levende lichamen met een eigen levenscyclus’ Zijn gebouwen geven een futuristisch beeld van menselijke machines, waarbij met behulp van computers de evolutie van gebouwen tot levende mensen wordt nagestreefd. Oosterhuis werkt vanaf 1987 intensief samen met beeldend kunstenaar Ilona Lénárd, waardoor er in zijn werk een versmelting van architectuur en kunst is ontstaan. Oosterhuis werkt aan technieken om architectuur interactief te maken en creëert digitale architectuur.
Kas Oosterhuis gaf in zijn presentatie een aantal voorbeelden van een digitale wereld met een programmeerbare expressie. Voorbeelden van ontwerpen van ONL zijn het zoutwaterpaviljoen Neeltje Jans en de “muur” langs de A2. Deze transformeert van de ene naar de andere situatie als je er langs rijdt: een driver van een bevroren beweging. De interactieve muur.
Architectuur is niet langer statisch maar ook dynamisch.
zie ook: architectenweb
Jan Koudijzer is opgeleid aan de TU-Delft en is op dit moment manager customer solutions bij Festo. Hij is actief in het Bionic Learning Network – inspired by nature van Festo. Dit netwerk is gericht op de vertaling van biologische principes naar technische principes om vanuit een bionische aanpassing in de natuur naar een technische toepassing in de praktijk te komen.
Festo is een veelzijdig automatiseringsbedrijf en ontwikkelt intelligente objecten, die interactief zijn, zoals in het Internet of Things. Een voorbeeld hiervan zijn de Molecubes , “dobbelstenen”. Het zijn individuele componenten en programmeerbare robotsystemen, die in de toekomst een belangrijke rol kunnen gaan spelen door de dobbelstenen aan elkaar te schakelen. Alle Molecubes communiceren met elkaar. Zie filmpje Molecubes.
In dit bionic learning network wordt van de natuur geleerd, zoals bijvoorbeeld het zwermgedrag van vogels. Op YouTube is een groot aantal prachtige filmpjes te zien van “bionische” projecten, zoals Bionic ants en Smart birds
Deze Studie-avond, “de beleving van beweging” werd georganiseerd op 16 december 2016 in het Stedelijk Museum Amsterdamdoor de afdelingen Bouw en Industrieel Ontwerpen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs i.s.m. Material Design.
Beweging is een essentieel onderdeel van de natuur en dus ook van het mens zijn. Opvallend is het daardoor dat zo weinig aandacht besteed wordt aan beweging als het gaat om het ontwerpen van artefacten, zowel in de kunst als in de architectuur en het industrieel ontwerpen.
De menselijke beweging wordt vertegenwoordigd in een eigen kunstvorm, het ballet, maar bewegende artefacten zien we terug bij weinig kunstenaars. Ook industrieel ontwerpers hebben er weinig aandacht voor en nog minder architecten.
De tentoonstelling over van het werk van Jean Tinguely in het stedelijk is een mooie aanleiding om het ontwerpen van beweging aan de orde te stellen tijdens een studie-avond.
Het programma bestaat uit vier onderdelen, drie lezingen en een rondleiding.
Programma:
17.00 uur ontvangst met soep en broodjes in studio B.
18.00 uur Welkomstwoord
18.10 uur Onderzoek op het gebied van de beleving van beweging,
Marco Rozendaal, onderzoeker faculteit Industrieel Ontwerpen TU-Delft.
18.35 uur Dynamische gebouwen,
Kas Oosterhuis, architect en hoogleraar aan de faculteit Bouwkunde in Delft
19.00 uur De realisatie van beweging in constructies,
Jan Koudijzer, Festo Nederland
19.30 uur Rondleiding in drie groepen.
20.30 uur afsluiting.
Jean Tinguely
Jean Tinguely staat bekend om zijn speelse, stoere machinekunst en explosieve performances. Alles moest anders, alles moest in beweging. Precies 25 jaar na zijn dood presenteert het Stedelijk het retrospectief Machinespektakel: de grootste tentoonstelling van deze kunstenaar ooit in Nederland.
Marco Rozendaal
Marco Rozendaal is opgeleid aan de Hogeschool voor de kunsten in Utrecht en doet als universitair docent onderzoek op het gebied van “user experience” aan de faculteit Industrieel Ontwerpen in Delft.
Kas Oosterhuis
Kas Oosterhuis is architect en oprichter van bureau ONL. Zijn projecten worden gekenmerkt door de samensmelting van kunst en architectuur op een digitaal platvorm. Hij is tevens hoogleraar aan de faculteit Bouwkunde in Delft waar hij oprichter is van de Hyperbody research group.
Jan Koudijzer
Jan Koudijzer is opgeleid aan de TU-Delft en is op dit moment manager customer solutions bij Festo. Hij is actief in het Bionic Learning Network van Festo. Dit netwerk is gericht op de vertaling van biologische principes naar technische principes om vanuit een bionische aanpassing in de natuur naar een technische toepassing in de praktijk te komen.
Comments are closed here.